Zakup pierwszego motocykla to trudna decyzja połączona z emocjami, które często przysłaniają ewentualne wady. Przy wyborze powinieneś kierować się nie ceną ( najtańsze są full crossy ) lecz tym do czego ten motocykl ma służyć: do jazdy turystycznej czy też do jazdy po trudnym, wymagającym terenie – tu sprawdzają się lekkie Enduro. A może tor MX typowe lekkie crossy

Moc i waga są bardzo ważne ! Często chcemy kupić dużą pojemność, dużo koni mechanicznych lecz zbyt duża moc nie idzie w parze z nauką techniki a właściwie to utrudnia jej opanowanie. Motocykl porywa Cię wyrywa się z rąk jest za ciężki. Na pierwszy zakup polecamy mniejsze pojemności tak aby spokojnie się oswoić z balansowaniem i wagą motocykla.

Instruktor jst dobrym pomysłem. Kontakt z ludźmi, którzy zajmują się tym zawodowo mających doświadczenie osiągając sukcesy w Mistrzostwach Polski lub Świata. Sami trenujemy z profesjonalistami nieustannie się ucząc.

 

Mechanik Motocykle terenowe mają swoją własną charakterystykę , nawet poszczególne marki posiadają swoje ukryte tajemnice. Samemu nie jest łatwo podjąć dobrą decyzję i można wpakować się w duże finansowe kłopoty a sprzedawcy nie zawsze są uczciwi ! Dlatego warto skorzystać z pomocy zawodnika / mechanika, który sam jeździ na takim motocyklu i jest to dla niego codzienność zna odpowiedź na każde pytanie, którego przeciętny użytkownik znać nie może .
Zła decyzja przy zakupie może mieć fatalne konsekwencje finansowe. Kupując motocykl w cenie 10 000pln w złym stanie z ukrytymi wadami przez sprzedawcę można wpędzić się w remont, który rozpocznie się od 500zł a zakończy na 5000pln!

My sami korzystamy z takiej pomocy zawodowców w całym kraju , napisz do nas pomożemy Ci to załatwić !

 

ENDURO CZY CROSS?

full cross jest sporo tańszy od Enduro , dlaczego ? Odpowiedź jest prosta, nie da się ich zarejestrować! Nie posiadają homologacji do poruszania się po drogach publicznych.

silniki w crossach są bardziej wyżyłowane, mają mniej mocy na niższych partiach obrotów lecz bardzo dużą moc w górnych partiach to idealnie nadaje się na tor MX gdzie liczy się prędkość a Enduro ma więcej mocy na niskich partiach obrotów, które pomagają w wyskoczeniu na kamień czy belkę bez dużych prędkości i rozpędu skrzynie biegów są zupełnie inne Motocykl Enduro musi mieć moc z niskich obrotów przeszkody pokonujesz z małymi prędkościami niskimi biegami skrzynia biegów jest elastyczna w porównaniu z crossem, który ma długie biegi potrzebne do szybkiego startu dużych prędkości na torze i dalekich skoków waga cross to tak naprawdę rama , koła , silnik , zawieszenie jest dużo lżejsze od Enduro wyposażonego w lampy ,rozrusznik , akumulator , dodatkowe okablowanie żywotność crossa jest krótsza od enduro spowodowane jest to wygórowanymi obrotami silnika , skrzynia biegów poza torem średnio nadaje się do poruszania po drogach, pierwsze biegi są długie ale ostatnie nie pozwalają na osiąganie dużych prędkości przelotowych w przeciwieństwie do Enduro, które ostatnie biegi ma przystosowane do przemieszczania się na dłuższych odległościach bez zbędnego obciążania silnika zawieszenie crossa jest bardzo twarde niezbedne przy dużych prędkościach i ogromnych przeciążeniach podczas skoków dodatkowo tylne koło ma felgę 19 calową, która na torze się idealnie sprawdza a w Enduro jest koło 18 calowe, które zapewnia dużo lepszą trakcję w terenie i wygodę w pokonywaniu przeszkód, z kolei zawieszenie jest miękkie i komfortowe przystosowane do innej charakterystyki jazdy. Można to porównać do sportowego samochodu, który porusza się po torze ma duże koła o niskim profilu i twarde zawieszenie gdybyś zaczął jeździć nim po mieście gdzie są dziury i koleiny wszystkie zalety przestają już spełniać swoje zadanie, pozostaje tylko ładny wygląd 🙂

To nie znaczy, że crossem się nie da jeździć w terenie ani ,że motocyklem Enduro nie pojedziesz na tor, wszystko się da zrobić! Można poddać zawieszenie tuningowi w profesjonalnych firmach i przerobić lekkiego crossa do enduro zmienić zębatki w napędzie co pozwoli dostosować go do pokonywania przeszkód z niższymi prędkościami, zmienić tylne koło na 18 calowe i uzyskamy lekki zwinny motocykl w teren jak np tutaj na filmie

 

Enduro 2T (2-suwowy) czy 4T (4-suwowy)

2T jest lekki, w dolnych obrotach jest słaby lecz w górnych partiach trzeba uważać na nagły przypływ adrenaliny razem z obrotami, które czasem ciężko opanować. Do paliwa musisz dolewać oleju tzw. mieszanka jej skład zależny jest od charakterystyki jazdy, im więcej dodajesz gazu tym bogatsza jest mieszanka. Serwis motocykla z takim silnikiem jest dużo tańszy i prostszy.

4T waga jest większa o kilka kilogramy niż 2t za to moc oddawana jest równomiernie od niskich obrotów co znacznie ułatwia jazdę i opanowanie maszyny, paliwo można tankować z dystrybutora jest to wygodniejsze niż robienie mieszanki, serwis jest bardziej wymagający i kosztowny od 2t .

A w praktyce na 4t początkującemu jest łatwiej. Równomierne oddawanie mocy pomaga w terenie a te kilka dodatkowych kilogramów nie przeszkadza aż tak bardzo początkującemu. Nie musisz pamiętać o robieniu mieszanki z olejem. Gdy już jesteś bardziej doświadczony szukasz więcej adrenaliny a zdecydowanie 2t i jego brak mocy na niskich obrotach już nie przeszkadza a ogromny przypływ mocy w górnych obrotach daje dużą frajdę i ogromne możliwości i w tym momencie waga kilka kilogramów mniej już robi dużą różnicę. Można to zaobserwować na zawodach Hard Enduro np Erzberg Rodeo gdy teren jest maksymalnie trudny, ogromne głazy niska waga 2t bardzo pomaga i większość zawodników przesiada się na właśnie na takie maszyny. U nas w ekipie można spotkać 2t i 4t full crossy oraz enduro do jazdy rekreacyjnej. Nadają się wszystkie jak umiesz nad nimi zapanować 🙂

1 6.15 K

  • Szymon Futro

    Bardzo dobrze rozwinięty artykuł. Polecam przeczytać go przed zakupem motocykla jest tutaj wszystko napisane co z czym się wiąże, dużo ludzi kupuje motocykle o duzej pojemności jednak z czasem nie mogą go opanować. W tym artykule jest dokładnie napisane, że powinno zaczynać się od mniejszych pojemności by nabrać doświadczenia. Serdecznie polecam przeczytać ten artykuł :).